Vecāku Alianses priekšlikums Cilvēkdrošības mācību kursa saturam
Cilvēkdrošības mācību kursa izstrāde šobrīd paredzēta šādos politikas plānošanas dokumentos:
1) Informatīvais ziņojums “Par ārvalstu pieredzi prostitūcijas ierobežošanas jomā un priekšlikumiem prostitūcijas mazināšanai Latvijā”, kas paredz integrētā Cilvēkdrošības mācību kursa ietvaros iekļaut jautājumus, kas saistīti ar dzimumu līdztiesību, veselību un morāli, kā arī cilvēku ekspluatācijas formām, - par prostitūcijas, cilvēku tirdzniecības, fiktīvo laulību būtību un sekām (MK Ministru kabineta sēdes protokols Nr.13, 30.§, 2013.gada 5.martā)
2) Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam 5.uzdevums “Cilvēkdrošības mācību materiālu izstrāde: cilvēkdrošības mācību kursa materiālu sagatavošana, veicinot integrētu veselības, sporta, dzimumu līdztiesības, gatavošanos ģimenes dzīvei un morāles jautājumu apguvi pirmsskolas izglītībā, pamatizglītībā un vidējā izglītībā (t.sk. profesionālajā izglītībā), kā arī atkarību, prostitūcijas, cilvēku tirdzniecības un fiktīvo laulību risku apzināšanās un to novēršanas apguvi pamatizglītībā un vidējā izglītībā (t.sk. profesionālajā izglītībā).
3) Izglītības attīstības pamatnostādņu 2014.-2020.gadam īstenošanas plāns 2015.-2017.gadam paredzēts “UZDEVUMS (1.1.5.): Cilvēkdrošības mācību materiālu izstrāde, veicinot integrētu veselības, sporta, dzimumu līdztiesības, gatavošanos ģimenes dzīvei un morāles jautājumu apguvi pirmsskolas izglītībā, pamatizglītībā un vidējā izglītībā (t.sk. profesionālajā izglītībā), kā arī atkarību, prostitūcijas, cilvēku tirdzniecības un fiktīvo laulību risku apzināšanās un to novēršanas apguvi pamatizglītībā un vidējā izglītībā (t.sk. profesionālajā izglītībā) (iesaistītās institūcijas - IeM, LM, TM, VM, Latvijas Brīvo arodbiedrība savienība un citas nevalstiskās organizācijas).
4) Informatīvais ziņojums "Par civilās aizsardzības kursa izmaksām, ieviešanas grafiku vispārējās izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs". Norādīts, ka kursa izstrāde paredzēta gan par valsts budžeta līdzekļiem (IZM kārtējais budžets), gan no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem SAM 8.3.1."Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” pasākumu 8.3.1.1."Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" un 8.3.1.2. "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" ietvarā.
5) “8.3.1.specifiskā atbalsta mērķa „Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1.pasākuma „Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” sākotnējais novērtējums”, kurā kā politikas rezultāts paredzēts, ka “kompetenču pieejā veidota izglītības satura apguve veicinās skolēnos to pamatkompetenču attīstību, kuras atspoguļojas gatavībā dzīvesdarbībai mūsdienu daudzpusīgajā un mainīgajā pasaulē, tai skaitā mazinot darba un ģimenes dzīvei nesagatavotu jauniešu skaitu, kas savukārt radīs netiešu pozitīvu ietekmi uz sociālo vidi”. (pasākuma sociālā ietekme).[1]
Iepazīstoties ar minētajiem politikas dokumentiem, īpaši informatīvajiem ziņojumiem, biedrība “Vecāku Alianse” secināja, ka šobrīd paredzamie pasākumi cilvēkdrošības mācību kursa saturā pārsvarā paredz pievērsties dažādām sociālām negācijām (prostitūcija, cilvēktirdzniecība, fiktīvās laulības u.c.) un to izpausmēm un sekām. Uzskatām, ka šāda pieeja ir vienpusīga un novecojusi, un liedz sasniegt izglītības darbā izvirzīto mērķi - vairot bērnu un jauniešu piemērotību un sagatavotību darba un ģimenes dzīvei. Atkarību un citu sociālo negāciju profilaksē informēšana un baidīšana jau sen tiek uzskatītas par neefektīvām metodēm riska uzvedības un paradumu prevencijas darbā. Tomēr Cilvēkdrošības kursa nepieciešamības pamatojumā tiek minēts, ka “informāciju par prostitūcijas radītajām sociālajām sekām un ietekmi uz veselību būtu jāsniedz pēc iespējas uzskatāmākā veidā, ar reāliem piemēriem, kas nenoliedzami atstās lielāku iespaidu uz jauniešiem kā teorētiskas zināšanas”. Būtiska prevencijā ir pozitīvu alternatīvu (sports, māksla, mūzika u.c. interešu pasākumi) pieejamība un funkcionāla ģimenes institūta stiprināšana. Bērnos un jauniešos jāveido apzināta imunitāte pret dažādām sociālajām negācijām, tai skaitā veicot pareizu bērnu un jauniešu dzimumaudzināšanu, motivēšanu veselīgam dzīvesveidam un sagatavošanu ģimenes dzīvei, tādējādi atveseļojot sabiedrību kopumā un ilgtermiņā .
Ņemot vērā iepriekšminēto, biedrība “Vecāku Alianse” ierosina Cilvēkdrošības mācību kursā ietvert moduli, kas kompleksi un vienoti aplūkotu bērnu un jauniešu dzimumaudzināšanu, veselību un sagatavošanu ģimenes dzīvei.
Vēršam uzmanību, ka līdzīgas nostādnes akceptētas arī Lietuvā un Igaunijā.
2007.gadā Lietuvā, pamatojoties uz valsts programmu cilvēktirdzniecības ierobežošanā un kontrolē, tika izstrādāta izglītības programma bērnu un jauniešu sagatavošanai dzimumaudzināšanai un sagatavošanai ģimenes dzīvei. 2016.gada jūnijā sabiedrības apspriešanai Lietuvas izglītības un zinātnes ministrija nodeva jaunu izglītības programmu “Dzimumaudzināšana, veselība un sagatavošanās ģimenes dzīvei”. Savukārt Igaunijā gan 2011., gan 2014.gada vispārējās vidējās izglītības standartā ģimenes mācība kā obligātais mācību kurss iekļauta sociālajās zinībās.
Ģimenes un laulības vērtību stiprināšanai ir būtiska nozīme visas sabiedrības veselības un drošības veicināšanā, tai skaitā vardarbības ģimenē un sabiedrībā profilaksē.
Nepieciešamība bērnu un jauniešu sagatavošanai ģimenes dzīvei, ģimenes un laulības vērtību stiprināšana šobrīd paredzēta šādos politikas dokumentos:
1. Izglītības likums ( 10.1 pants. “Izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kas atbilst Latvijas Republikas Satversmē ietvertajām un aizsargātajām vērtībām, īpaši tādām kā laulība un ģimene”).
2. Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam, kurās definēta “Vērtībizglītība - personas pamatvērtību - garīguma, morāles, kultūras, gara un fiziskās stājas - izkopšana, ģimenes vērtību un nacionālās identitātes apzināšanās; personas pašapziņas, pašvērtības apziņas, pašrefleksijas, valodspējas un radošuma izkopšana; iecietības, izlīgumspējas, līdzjūtības u.c. vispārcilvēcisko spēju attīstīšana; ievirze, motivācija un sagatavošana veiksmīgai profesionālajai karjerai.”
3. MK noteikumi “Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un metožu izvērtēšanas kārtība”.
4. Rīcības plāns Ģimenes valsts politikas pamatnostādņu 2011.-2017.gadam īstenošanai 2015.-2017.gadā (1.Mērķis ĢIMENES DIBINĀŠANA UN LAULĪBA: veicināt atbalstu uzskatam, ka laulībā balstīta ģimene ir vērtība Pasākums 1.1. “Sekmēt, lai bērni apgūtu un spētu pielietot praksē izglītības standartos paredzētās” aktivitāte 1.1.1. Sagatavot mācību un metodiskos līdzekļus kompetenču pieejā balstītā mācību satura ieviešanai, akcentējot vērtībizglītības jautājumus, tostarp par ģimeni, laulību, tās lomu un nozīmīgumu zināšanas, kas ir saistītas ar jautājumiem par ģimeni, laulību, tās lomu un nozīmīgumu” (2015.gada decembris), aktivitāte 1.1.3. Izstrādāt Cilvēkdrošības mācību saturu. Šie pasākumi bija iekļauti Rīcības plāna projektā 2015.gada martā, bet svītroti 2015.gada septembrī ar šādu IZM sniegtu pamatojumu: ” Rīcības plānā 1.1. uzdevumam pasākumi netiek plānoti, jo tie tiks īstenoti Izglītības attīstības pamatnostādņu 2014.-2020.gadam ietvaros”.
“Pamatnostādņu vīriešu un sieviešu vienlīdzīgu iespēju un tiesību nodrošināšanai 2016.- 2020.gadā” projekts ( 3.rīcības virziena 4.uzdevums “Pilnveidot zēnu un meiteņu prasmes ci[1] Projektu 8.3.1.1. īsteno Valsts izglītības un satura centrs (VISC), un tas šobrīd nodots atkārtotā vērtēšanā līdz 2016.gada 21.oktobrim. Tomēr 2016.gada 22.septembrī paredzēta Cilvēkdrošības mācību kursa darba grupas 1.sanāksme